Karta charakterystyki substancji chemicznej to podstawa dokumentacji. Bez niej żadna substancja nie może zostać wprowadzona do użytku na terenie kraju Unii Europejskiej. Przepisy te reguluje rozporządzenie REACH z roku 2007. Według niego producent oraz dystrybutor mają obowiązek wykonać kartę charakterystyki lub dostosować istniejącą do przepisów obowiązujących na terenie danego kraju oraz do urzędowego języka.
Prawne zawiłości
Bardzo często firmy wprowadzające na rynek chemię miewają problem z dostosowaniem się do prawodawstwa. Wynika to z nieznajomości przepisów lub z braku umiejętności poruszania się w tych nieco zawiłym świecie. Niestety, dla takich organów prawnych jak Państwowa Inspekcja Sanitarna, Policja czy urzędy zajmujące się ochroną środowiska brak umiejętności zastosowania przepisów nie stanowi żadnego wytłumaczenia dla niepoprawnie wykonanych kart charakterystyki.Warto więc zwrócić się do specjalistów, którzy pomogą w prawidłowym wykonaniu karty wprowadzanej substancji.
Dostosowanie do polskich przepisów
Aby użytkowanie substancji chemicznej było bezpieczne i nie niosło ze sobą żadnego ryzyka, konieczna jest komunikacja. Wszystkie osoby, które będą pracowały z tą substancją, powinny znać potencjalne zagrożenia. Do przekazywania tych informacji za pomocą MSDS (Material Safety Data Sheet), czyli karty charakterystyki, zobowiązuje rozporządzenie REACH.
O czym informuje karta?
O potencjalnych zagrożeniach wynikających z kontaktu z substancją,o metodach minimalizowania ryzyka,o sposobach postępowania w razie niebezpieczeństwa.Każda firma, w której używa się substancji chemicznych, powinna posługiwać się kartami charakterystyki sporządzonymi zgodnie z przepisami polskiego prawa.
Zmiany w rozporządzeniu REACH
Odkąd w roku 2007 ukazało się rozporządzenie REACH, następowało w nim kilkanaście dużych i mniejszych zmian. Dotyczyły one głównie wytycznych odnośnie sporządzania dokumentacji, które w momencie wprowadzania nowego prawa nie były jeszcze dopracowane. Konieczne stało się szybkie nadążanie za zmianami, które nawet dla komisji kontrolujących przedsiębiorstwa nie zawsze były jasne. Przedsiębiorca, którego dotyczą omawiane przepisy, nie zawsze w pełni orientuje się w tym gąszczu nowych przepisów. A nie dotyczą one tylko kart charakterystyki substancji chemicznych - dotyczą również samego produktu, handlu, marketingu... wymogów i obostrzeń jest mnóstwo, a grożące kary wcale nie są nieznaczące. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z pomocy.
Pomoc specjalistów
Na rynku działa coraz więcej firm, które zatrudniają specjalistów świetnie orientujących się w świecie przepisów. Wykonany przez nich audyt, czyli ocena posiadanych kart charakterystyk substancji, daje pełny obraz ich zgodności z prawem. Za niedostosowanie posiadanych kart do aktualnie obowiązujących przepisów grożą niejednokrotnie dotkliwe kary. Dlatego warto zwrócić się po pomoc do specjalistów, którzy pomogą w przygotowaniu wymaganej dokumentacji. Biuro zajmujące się takimi zleceniami oceni posiadane karty i sprawdzi, na ile są zgodne z prawem, a także pomoże opracować nowe, całkowicie poprawne. To pomoc, która z pewnością odciąży pracowników firmy, by mogli zająć się tym, co najważniejsze z punktu widzenia rynku.