Zarządzanie zgodnością środowiskową może wydawać się dziwnym elementem codziennej działalności biznesowej. Nie ma on do czynienia z tym samym rodzajem danych, co inne działy, nie generuje przychodów w ten sam sposób i wymaga innego rodzaju wiedzy specjalistycznej.
W rezultacie, wiele struktur biznesowych traktuje dział BHP jako całkowicie odrębną jednostkę. W rzeczywistości, niektórzy nawet uważają dział EH&S za pewnego rodzaju ustępstwo na rzecz rządu i coraz częściej nie doceniają znaczenia zarządzania zgodnością.
Typowy właściciel firmy rozumie, że wszystko w strukturze korporacyjnej jest ze sobą głęboko powiązane: marketing ma wpływ na przychody, które są zarządzane przez dział finansowy, który pomaga budżetować zasoby ludzkie, które zapewniają personel dla hali produkcyjnej, która wytwarza produkty, które są sprzedawane i zarabiają pieniądze. Jedno nie może istnieć bez drugiego, a im większy sukces odnosi jeden dział, tym silniejsza staje się reszta firmy jako całość.
Gdzie więc w tym równaniu mieści się zarządzanie środowiskowe? Dlaczego tak wiele firm traktuje zgodność z przepisami BHP i PPOŻ jak wyspę, zamiast jak istotny trybik w maszynie zapewniającej rentowność?
W rzeczywistości, zarządzanie zgodnością środowiskową jest głęboko powiązane z każdą inną częścią Twojej firmy. I chociaż wydaje się, że rodzaj zarządzania danymi w dziale BHP jest zupełnie inny niż w przypadku innych wskaźników biznesowych, dane środowiskowe mogą być mostem, który łączy wszystko razem.
Jeśli myślisz o swoim zarządzaniu środowiskiem jako o wyspie, czas z tym skończyć. Oto dlaczego:
Zarządzanie środowiskowe napędza świetny marketing
Zielony marketing jest liderem, jeśli chodzi o skuteczną i przekonującą sprzedaż. Niemal każda firma odnosząca międzynarodowe sukcesy już włączyła ekologiczne komunikaty do swoich kampanii marketingowych.
Ale bez prawdziwych danych środowiskowych nie możesz wykorzystać potęgi zielonego marketingu. Wszystko, co będziesz robił, to greenwashing, który jest niezawodnym sposobem, aby upaść na twarz i stracić klientów. Dlatego właśnie połączenie ekspertów ds. środowiska z zespołem marketingowym jest jednym z najlepszych możliwych bodźców marketingowych.
Wszystkie Twoje wysiłki związane z recyklingiem, planowaniem zrównoważonego rozwoju, redukcją emisji do atmosfery i doskonałą zgodnością z przepisami stanowią świetny materiał dla zespołu marketingowego, a ekspertami numer jeden w zakresie tych rodzajów wysiłków są Twoi specjaliści ds. ochrony środowiska.
Zarządzanie środowiskowe ma wpływ na działalność hali produkcyjnej
Nie powinno to być zaskoczeniem, ale zgodność z wymogami ochrony środowiska funkcjonuje tylko wtedy, gdy operacje produkcyjne i specjaliści od zarządzania danymi środowiskowymi współpracują ze sobą.
Pomiar emisji do atmosfery i innych wyników środowiskowych nie tylko utrzymuje zgodność z przepisami, ale także dyktuje rodzaj materiałów, które można wykorzystać. Jeśli zbliżasz się do limitów emisji, może to oznaczać wstrzymanie lub spowolnienie produkcji w danym miesiącu.
Ważne jest jednak, aby dział BHP współpracował również z kierownikami pięter i pedagogami, a nie tylko dokonywał pomiarów i śledził dane. Specjaliści ds. ochrony środowiska powinni być również włączeni w opracowywanie programów szkoleniowych, ponieważ istnieje udowodniony związek pomiędzy tym, jak dobrze przeszkolony jest pracownik hali produkcyjnej, a ilością niepożądanych emisji, które są uwalniane.
Aktywne zaangażowanie pracowników hali produkcyjnej i menedżerów ds. ochrony środowiska jest również istotnym krokiem w procesie uzyskiwania certyfikatu ISO 14001 i wspierania zaangażowania pracowników w planowanie zrównoważonego rozwoju.
Zarządzanie środowiskowe pomaga w ekologicznym działaniu
Żaden dział finansowy nie może mieć 100% pewności, że zarządza finansami firmy w sposób odpowiedzialny bez wkładu ze strony działu BHP i Ochrony Środowiska.
Zazwyczaj właściciele firm myślą o zgodności środowiskowej w kontekście finansów na jeden z dwóch sposobów: albo zarządzanie środowiskowe jest związane z zapobieganiem karom, albo jest to wydatek - dział, który kosztuje pieniądze na instalację sprzętu kontrolnego i opłacanie kierowników bez wkładu własnego. Tym, czego brakuje w tych czarno-białych poglądach, jest rzeczywisty i pozytywny wpływ, jaki EH&S może mieć na zwiększenie zysków.
Specjaliści ds. zarządzania środowiskowego najlepiej nadają się do identyfikowania słabych ogniw w procesach produkcyjnych: na przykład, jeden z menedżerów ds. środowiska badał dane dotyczące zużycia wody w swoim zakładzie i odkrył nieszczelną rurę wewnętrzną, która kosztowała firmę tysiące. Dokonując przeglądu wyników środowiskowych zakładu, zaoszczędził poważne pieniądze. Całą historię można przeczytać tutaj.
Doskonałe zarządzanie środowiskowe nie ogranicza się do śledzenia danych dotyczących emisji, ale może być również wykorzystywane do oceny produktów przychodzących i znajdowania efektywnych kosztowo alternatyw. Proces zakupów preferowanych ze względu na środowisko (EPP) został wykorzystany do obniżenia kosztów produkcji przy jednoczesnym zapobieganiu karom za niezgodność z przepisami.
Zrównoważony rozwój finansowy może być osiągnięty jedynie poprzez prawdziwy rozwój środowiskowy. Jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest wdrożenie odnawialnych źródeł energii, co jest domeną specjalistów ds. ochrony środowiska.
W rzeczywistości, dzięki wykorzystaniu energii słonecznej i innych inicjatyw zrównoważonego rozwoju, NASCAR zmniejszył swój ślad środowiskowy przy jednoczesnym zwiększeniu rentowności - projekty prowadzone przez specjalistę ds. ochrony środowiska we współpracy z innymi działami.
Zawsze, gdy widzisz lidera branży, który dzieli się historiami na temat swoich wyników w zakresie ochrony środowiska i finansów, możesz być pewien, że zespół EH&S ściśle współpracuje z każdym innym działem.
Image credit: Bryson-Lewis Family