Etykieta "Cargo Aircraft Only Label" (CAO Label - IATA)
Etykieta Cargo Aircraft Only (etykieta CAO) jest wymagana dla wszystkich przesyłek zawierających towary niebezpieczne, które są przewożone samolotami towarowymi.
Te jaskrawopomarańczowe etykiety ostrzegają personel spedycji lotniczej, aby NIE ładował niebezpiecznych ładunków na pokład samolotu pasażerskiego ze względu na zagrożenie, jakie mogą one stanowić dla bezpieczeństwa samolotu i jego pasażerów.
Etykieta musi być prostokątna, o wymiarach minimum 120x110 mm. Nadrukowany tekst i obrazy powinny być czarne na pomarańczowym tle (Pantone 151c/u), a etykieta musi być dokładnie taka, jak pokazano w IATA Dangerous Goods Regulations.
ETYKIETA CAO I PRZEWÓZ BATERII LITOWYCH
1 stycznia 2015 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wprowadziła zakaz przewozu baterii litowych samolotami pasażerskimi. Niestabilne, przeładowane baterie zostały uznane za czynnik przyczyniający się do pożarów na pokładzie dwóch samolotów pasażerskich, a zakaz ten spowodował, że przewóz baterii litowych został ograniczony do samolotów towarowych lub transportu naziemnego.
W związku z nowymi przepisami, od 1 kwietnia 2016 r., transport lotniczy baterii i ogniw litowych, przewożonych samodzielnie, musi być opatrzony etykietą Cargo Aircraft Only. Ponadto, w przypadku transportu w dedykowanych samolotach towarowych, muszą być one również transportowane w stanie naładowania (SoC) nieprzekraczającym 30% ich znamionowej pojemności konstrukcyjnej.
Podczas gdy większość baterii litowo-jonowych jest transportowana na statkach towarowych, około 30% jest nadal dostarczanych drogą lotniczą, a pojedynczy kontener towarowy może pomieścić tysiące baterii. Nowe wymagania IATA dotyczące etykietowania, które obejmują zmienioną etykietę manipulacyjną i etykietę klasy 9, obowiązują od 1 stycznia 2017 r.
Więcej informacji na temat etykietowania baterii litowych można znaleźć na naszej stronie poświęconej bateriom litowym.
HISTORIA ETYKIETY CAO
Oryginalny projekt etykiety Cargo został po raz pierwszy opublikowany w 17 edycji IATA Restricted Articles Regulations, która weszła w życie w 1974 roku i pozostała niezmieniona do 1 stycznia 2013 roku, kiedy to została zastąpiona obecną wersją.
Na starej etykiecie Cargo widniał napis "Danger" dużymi literami, ale został on zmieniony po kilku incydentach, w których paczki opatrzone etykietą CAO zostały faktycznie załadowane na pokład samolotu pasażerskiego.
Dochodzenie wykazało, że etykieta była częściowo winna ze względu na brak odpowiednich słów kluczowych, które kojarzyłyby ją jako przeznaczoną dla "Cargo Aircraft Only", dlatego też etykieta CAO została zmieniona tak, aby faktycznie zawierała te słowa, a stara etykieta stała się nieaktualna z dniem 1 stycznia 2013 r.
Etykiety "Cargo Aircraft Only" odgrywają ważną rolę podczas transportu lotniczego towarów niebezpiecznych; są one kluczowym wymogiem dla każdego ładunku zawierającego niebezpieczne substancje lub artykuły (w tym materiały radioaktywne), który jest transportowany drogą powietrzną, ale nie jest dozwolony na pokładzie samolotu pasażerskiego.