Każda substancja niebezpieczna musi mieć swoja kartę charakterystyki. Co jaki czas powinno się aktualizować takie karty? Czy nieaktualizowane od roku lub dwóch karty charakterystyki można uznać za aktualne?
Wedle obowiązujących przepisów, podmioty które dostarczają niebezpieczne substancje do odbiorcy, mają obowiązek dołączenia do nich karty charakterystyki, stworzonej wedle obowiązujących regulacji prawnych. Zgodnie z rozporządzeniem REACH, aktualizacja katy spoczywa na dostawcy. Musi ją wykonać, gdy tylko pojawią się jakiekolwiek nowe informacje, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo korzystania z danego środka. Nie ma więc sztywnego okresu aktualizacji kart charakterystyki. Jedynym obowiązkiem dostawcy jest stałe monitorowanie rynku i wykonywanie aktualizacji, gdy przyjdzie taka potrzeba. Jeśli jednak użytkownik zauważy uchybienia w procesie aktualizacji, to ma prawo zwrócić się do dostawcy z prośbą o weryfikację aktualności karty charakterystyki.
Karta charakterystyki
Karta charakterystyki to dokument, który obowiązuje w krajach Unii Europejskiej jako sposób dostarczania informacji o niebezpiecznych substancjach chemicznych i mieszaninach. Dokument ten ma ułatwić pracodawcom ocenę występującego w miejscu pracy ryzyka, co jest niezbędne dla poinformowania pracowników o możliwych efektach ubocznych dla zdrowia i ich bezpieczeństwa. Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy, karta charakterystyki informuje o niebezpiecznych właściwościach poszczególnych chemikaliów, a także rodzaju i rozmiarach stwarzanego przez nie zagrożenia. Uczy także jak postępować z danymi chemikaliami.
Każdy z uczestników tzw. łańcucha dostaw ma obowiązek posiadać kartę charakterystyki w języku urzędowym państwa, na terenie którego dana substancja jest stosowana. Karta charakterystyki musi być dostarczona bezpłatnie w wersji papierowej lub elektronicznej.
Aktualizacja karty
Dane w karcie charakterystyki nie są aktualne raz na zawsze. Obowiązkiem dostawcy jest niezwłoczna aktualizacja karty, gdy tylko pojawia się nowe informacje, które mogą mieć wpływ na środki kontroli ryzyka lub informacje o zagrożeniach.
Nowe informacje, oznaczone jako aktualizacja z konkretną datą, są dostarczane wszystkim odbiorcom, którzy zakupili dany preparat w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Niezależnie od tego, odbiorca danej substancji ma prawo zlecić wykonanie aktualizacji karty.
Zarówno stworzeniem jak i aktualizacją, powinna zająć się osoba, która posiada odpowiednią wiedzę chemiczną. Do jej obowiązków należy opisanie właściwości substancji i określenie stopnia zagrożenia, a także przewidzenie i opisanie problemów, które mogą wystąpić w trakcie transportu tejże substancji. Oznacza to, że użytkownik końcowy nie ma ani prawa, ani obowiązku samodzielnego dokonywania zmian w karcie.
Ze względu na to, że dostawca ma obowiązek dostarczania aktualizacji tylko przez rok, to dobrym zwyczajem może okazać się okresowe uzyskiwanie informacji od dostawców, odnośnie aktualności posiadanych kart charakterystyki. Nikt nie obiecuje, że dostawca po obowiązkowym okresie dostarczania odbiorcom darmowych aktualizacji, będzie chciał robić to także wtedy, gdy już nie będzie zobowiązany do tego prawnie. Z tego powodu chociażby raz na pół roku, warto wystąpić z pytaniem o aktualność danych na karcie.