Unikalny identyfikator receptury (UFI): Nowy element oznakowania GHS dla niebezpiecznych mieszanin w UE
Od 1 stycznia 2021 r. na etykietach wszystkich produktów w UE sklasyfikowanych pod kątem zagrożeń zdrowotnych i/lub fizycznych będzie musiał pojawić się nowy element etykiety. Na etykietach takich produktów będzie obowiązkowo umieszczany 16-znakowy kod zwany UFI (Unique Formula Identifier), a importerzy i dalsi użytkownicy wprowadzający te produkty do obrotu będą musieli przekazywać ośrodkom zatruć szczegółowe informacje o produkcie, w tym UFI.
UFI, obok nazwy produktu, umożliwia ośrodkom zatruć szybszą reakcję w nagłych wypadkach dzięki możliwości zidentyfikowania składu produktu i związanych z nim zagrożeń.
Zegar tyka - poinformuj się już teraz.
WYMAGANIA W SKRÓCIE:
- Aby uzyskać od ECHA Unikalny Identyfikator Wzoru (UFI) dla niebezpiecznej mieszaniny.
- Powiadomienie ośrodka zatruć w państwie członkowskim UE i/lub wykorzystanie centralnego portalu ECHA w celu dokonania zgłoszenia w ośrodku zatruć (PCN).
- Zapewnienie dostępności UFI na etykiecie produktu w przypadku produktów do zastosowań nieprzemysłowych.
- Zapewnienie, że UFI jest dostępny w karcie charakterystyki produktu dla produktów do zastosowań przemysłowych.
- Uaktualnienie zgłoszenia do centrum zatruć, jeżeli spełnione są różne kryteria.
KTO JEST ZOBOWIĄZANY DO ZŁOŻENIA ZGŁOSZENIA DO CENTRUM ZATRUĆ
Obowiązek złożenia zgłoszenia do centrum zatruć (PCN) zależy od Twojej roli w łańcuchu dostaw UE i produktów w Twoim portfolio.
Pierwszym krokiem jest ustalenie, czy jesteś posiadaczem obowiązku. Będzie to musiało być ustalane indywidualnie dla każdego przypadku, ponieważ Twoja rola może się różnić w zależności od produktu.
W kontekście art. 45 i załącznika VIII posiadaczami cła, lub "przedkładającymi", są importerzy i dalsi użytkownicy, którzy wprowadzają do obrotu niebezpieczne mieszaniny. Niebezpieczne mieszaniny to mieszaniny, które a) wchodzą w zakres CLP i b) są zaklasyfikowane jako stwarzające zagrożenie fizyczne lub zdrowotne.
KTÓRE PRODUKTY MUSZĄ BYĆ OZNAKOWANE ETYKIETĄ UFI - I GDZIE NALEŻY JĄ UMIEŚCIĆ
Jeżeli produkt/mieszanina jest oznakowany jednym z poniższych piktogramów określających zagrożenie dla człowieka, na etykiecie należy umieścić kod UFI.
NAKLEJKI - UFI należy wydrukować lub umieścić w części informacji uzupełniających na etykiecie produktu dla wszystkich mieszanin zaklasyfikowanych ze względu na zagrożenie fizyczne lub zdrowotne dla konsumentów i profesjonalistów. Może być również wydrukowany lub umieszczony na opakowaniu wewnętrznym, pod warunkiem, że znajduje się w bezpośredniej bliskości innych elementów oznakowania. Nie jest konieczne umieszczanie UFI na każdej warstwie opakowania. Jeżeli umieszczenie UFI na opakowaniu wewnętrznym nie jest możliwe ze względu na jego kształt lub rozmiar, UFI można wydrukować lub umieścić na opakowaniu zewnętrznym, w miejscu, w którym znajdują się inne informacje na etykiecie.
W przypadku mieszaniny zgłoszonej do użytku przemysłowego, UFI nie musi być umieszczony na etykiecie (ale może być umieszczony opcjonalnie).
Karty charakterystyki substancji niebezpiecznej - Jeżeli UFI pojawia się na etykiecie, należy go również dodać do sekcji 2.2 (elementy etykiety) powiązanej karty charakterystyki substancji niebezpiecznej.
Karty charakterystyki nie są wymagane dla produktów konsumenckich, ale jeżeli sporządza się kartę charakterystyki na żądanie, należy umieścić UFI w sekcji 2.2, ponieważ UFI jest elementem etykiety.
W przypadku mieszanin do zastosowań przemysłowych, UFI można zamieścić tylko w Karcie Charakterystyki Substancji Niebezpiecznej (sekcja 15), jeżeli nie znajduje się ona na etykiecie.
Jeżeli mieszanina nie jest opakowana, UFI musi być zamieszczony w sekcji 1.1 karty charakterystyki. W przypadku wszystkich innych mieszanin UFI można dobrowolnie zamieścić w karcie charakterystyki w podsekcji 1.1.
Oficjalny tekst dotyczący umieszczania UFI
ZASADY ETYKIETOWANIA
Akronim "UFI" musi być taki sam we wszystkich językach i alfabetach UE i nie może być tłumaczony. Musi być napisany wielkimi literami, a po nim musi następować dwukropek i 16-znakowy kod alfanumeryczny. Kod podzielony jest na cztery bloki, z których każdy oddzielony jest myślnikiem. Na przykład: UFI: W1QX-B24C-L55M-WDV9
Chociaż nie określono żadnych konkretnych wymogów, na przykład dotyczących rodzaju lub rozmiaru czcionki, UFI musi być wyraźnie widoczne i czytelne na etykiecie produktu. Biorąc pod uwagę zróżnicowane rozmiary etykiet i inne wymagania dotyczące etykietowania, które konkurują o miejsce na etykiecie, UFI powinien być umieszczony tak, aby był łatwy do zlokalizowania (np. w pobliżu kodu kreskowego lub piktogramów zagrożenia). Zasadniczo należy określić, w jaki sposób UFI jest umieszczony na produkcie w najbardziej efektywny sposób, aby pomóc w przekazaniu go do ośrodków zatruć.
ZWOLNIENIA
Następujące mieszaniny są wyłączone z obowiązku zgłaszania, ponieważ nie są objęte przepisami załącznika VIII (mają swoje własne przepisy szczególne):
- Mieszaniny TYLKO zaklasyfikowane jako stwarzające zagrożenie dla środowiska
- mieszaniny radioaktywne
- Mieszaniny zaklasyfikowane wyłącznie jako gazy pod ciśnieniem lub materiały wybuchowe.
- Mieszaniny pod dozorem celnym
- Mieszaniny stosowane do celów badawczo-rozwojowych
- Produkty lecznicze i weterynaryjne
- Produkty kosmetyczne
- Żywność i pasze.
Mieszaniny, które podlegają jedynie dodatkowym wymogom dotyczącym etykietowania - na przykład EUH208 - nie są klasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z CLP i dlatego nie trzeba ich zgłaszać.
REACH UK i UFI
W przypadku produktów/mieszanin przeznaczonych wyłącznie na rynek brytyjski, zgodnie z rozporządzeniem REACH UK, wymóg umieszczania UFI na etykietach/SDS-ach i zgłaszania do ośrodków zatruć będzie wyłącznie dobrowolny.
JAK WYGENEROWAĆ KOD UFI
Firmy będą musiały wygenerować swoje UFI za pomocą generatora UFI. Można to zrobić za pomocą narzędzia ECHA Online Generator Tool, dostawcy oprogramowania będącego stroną trzecią lub systemu wewnętrznego.
Do wygenerowania UFI wymagane są dwa numery:
1) numer VAT (lub "klucz firmy" w niektórych przypadkach). Jeśli nie możesz podać numeru VAT, możesz utworzyć UFI za pomocą Generatora UFI - będziesz musiał tylko przypisać numer receptury do mieszaniny, aby utworzyć UFI.
2) Wewnętrzny numer receptury (numer od 0 do 268 435 255); zapewni to, że nie będzie duplikatów w różnych firmach.
Firmy brytyjskie nie mogą wykonywać żadnych działań jako posiadacze obowiązku w REACH-IT, a wszystkie rejestracje posiadane przez firmy brytyjskie lub zwrócone do nich będą stopniowo unieważniane.
REACH stanowi, że rejestrujący z Wielkiej Brytanii muszą mieć siedzibę w Unii Europejskiej. Firmy brytyjskie muszą mieć podmiot zarejestrowany w UE lub importera / odsprzedawcę, któremu mogą swobodnie przekazać swoją formułę, aby mógł ją zarejestrować do sprzedaży w ich imieniu.
JAK ZŁOŻYĆ DOKUMENTACJĘ
REACH wymaga od producentów lub importerów substancji, aby złożyć dokumentację dokumentującą tożsamość i właściwości substancji, a także sposób jej bezpiecznego stosowania.
Dokumentacja zgłoszeniowa może być składana za pośrednictwem portalu ECHA. Ponadto niektóre państwa członkowskie mogą zapewnić inną, alternatywną formę dostarczenia dokumentacji za pośrednictwem własnego systemu; jednak wszystkie dokumentacje, aby były ważne, muszą być zgodne ze zharmonizowanym formatem PCN.
TERMINY
W przypadku mieszanin, które nie znajdują się jeszcze na rynku, obowiązek przedkładania zharmonizowanych informacji i umieszczania UFI na etykiecie będzie obowiązywał od:
- 1 stycznia 2021 r. dla produktów/mieszanin przeznaczonych do użytku KONSUMENTÓW
- 1 stycznia 2021 r. w przypadku produktów/mieszanin przeznaczonych do PROFESJONALNEGO stosowania
- 1 stycznia 2024 r. dla produktów/mieszanin przeznaczonych wyłącznie do użytku PRZEMYSŁOWEGO
- 1 stycznia 2025 r. dla istniejących produktów/mieszanin znajdujących się już na rynku
We wszystkich sytuacjach termin umieszczenia UFI na etykiecie produktu powinien zbiegać się z przedłożeniem zharmonizowanych informacji. Nie zaleca się umieszczania UFI na etykiecie produktu, jeżeli ten UFI nie został uwzględniony w ważnym zgłoszeniu do odpowiedniego państwa członkowskiego. W takich przypadkach "pusty UFI" nie będzie stanowił żadnej pomocy dla ośrodków zatruć w razie nagłej potrzeby.
AKTUALIZACJA PO BREXICIE
Od 1 stycznia firmy nie mogą wykonywać żadnych działań jako podmioty zobowiązane w REACH-IT, a wszystkie rejestracje posiadane przez firmy brytyjskie lub zwrócone do nich będą stopniowo unieważniane.
REACH stanowi, że brytyjskie podmioty rejestrujące muszą mieć siedzibę w Unii Europejskiej. Dlatego firmy brytyjskie muszą mieć podmiot zarejestrowany w UE, lub mają importera / odsprzedawcy, który jest wygodny dając swoją formułę do tak, że mogą one zarejestrować go do sprzedaży w ich imieniu w UE.
Obecnie podobny system jest prowadzony w UK NPIS - Industry, ale od 1 stycznia 2021 r. system ten nie dostarcza żadnych danych, które są wymagane na etykiecie chemicznej zgodnie z brytyjskimi zasadami odsprzedaży.
LISTA KONTROLNA - CO ROBIĆ DALEJ
Proaktywne podejście do zgodności z przepisami dotyczącymi etykiet i kart charakterystyki substancji niebezpiecznej może zmniejszyć ryzyko nieoczekiwanych kosztów i zakłóceń spowodowanych pilnymi wymogami prawnymi.
- Zbierz dane - czy zebrałeś wszystkie wymagane informacje do Powiadomienia Ośrodka Zatruć? Czy musisz porozmawiać z dostawcami i klientami, aby uzyskać wszystkie informacje?
- Przygotuj swoje zgłoszenie - jak zamierzasz przygotować swój plik XML?
- Aktualizuj informacje - w jaki sposób będziesz stale monitorować swoje portfolio i łańcuch dostaw, aby w razie potrzeby złożyć poprawione PCN?
- znaj swoje obowiązki - czy jesteś posiadaczem cła (pamiętaj, że ta odpowiedź może być różna dla różnych produktów)? Czy jesteś importerem lub dalszym użytkownikiem mieszanin sklasyfikowanych pod względem zagrożeń fizycznych i zdrowotnych? Czy trzeba/chce się dobrowolnie zgłaszać? Dokonaj przeglądu swojego portfolio - które produkty wymagają zgłoszenia? W jakich krajach wprowadzasz swoje produkty do obrotu?
- Zrozumienie łańcucha dostaw - czy Twój produkt kończy się w "końcowej mieszaninie" przeznaczonej do użytku konsumenckiego, profesjonalnego i/lub przemysłowego? Na jakie rynki sprzedają produkty Twoi klienci? Czy Twoi klienci zmieniają markę produktu?