Ten artykuł jest częścią pięcioczęściowej serii ERA, Zrównoważony rozwój: Going Beyond Compliance. Część pierwsza zawiera definicję zrównoważonego rozwoju i jego znaczenie dla Twojej firmy.
Zrównoważony rozwój to słowo, które od kilku lat pojawia się w branży produkcyjnej, ale co ono dokładnie oznacza? Pomimo tego, że prawie każdy duży producent rzuca tym hasłem i wychwala je, definicja zrównoważonego rozwoju pozostaje niejasna.
Dzieje się tak, ponieważ zrównoważony rozwój jest złożoną koncepcją, która może odnosić się do wielu różnych aspektów procesu produkcyjnego.
Zdolność do ciągłego wzrostu
Zasadniczo, zrównoważony rozwój polega na możliwości zapewnienia ciągłego rozwoju firmy w nieskończoność. Niektóre z firm odnoszących największe sukcesy już przyjęły to zobowiązanie do długoterminowego sukcesu.
Na przykład firma Proctor and Gamble zobowiązała się do realizacji ambitnego programu zrównoważonego rozwoju w zakresie ochrony środowiska, którego końcowymi celami są
- zasilanie wszystkich zakładów w 100% energią odnawialną
- Używanie 100% materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu do wszystkich produktów i opakowań
- zero odpadów konsumenckich i produkcyjnych
Dążąc do uzyskania 100% energii i zasobów odnawialnych, firma P&G podejmuje działania mające na celu zapewnienie, że nigdy nie zabraknie jej energii lub zasobów do produkcji jej produktów. Jest to nie tylko dobre dla środowiska, ale również dla firmy P&G!
Koncentracja na równowadze
Zrównoważony rozwój kładzie również nacisk na to, aby firma nie zużywała więcej niż oddaje i aby zapewnić bezpieczeństwo zasobów, które są potrzebne do wytwarzania produktów.
Aby być w pełni zrównoważonym, każdy zasób, którego używasz, musi w końcu zostać zastąpiony. W przeciwnym razie działasz na zasadzie deficytu, który w końcu Cię dopadnie. Najbardziej podstawową ilustracją tego zjawiska jest przemysł leśny, w którym za każde ścięte drzewo sadzi się nowe.
Oczywiście, większość procesów produkcyjnych jest o wiele bardziej skomplikowana. Chociaż stale ulepszamy naszą technologię i zdolność do recyklingu zasobów, które posiadamy, wciąż istnieją ograniczenia w zakresie odnawialności.
Na przykład baterie do pojazdów elektrycznych (EV) można poddać recyklingowi, ale proces ten nie jest w 100% skuteczny i nie zawsze opłacalny. Chociaż pojazdy elektryczne stanowią niezwykle zrównoważoną opcję na rynku motoryzacyjnym, producenci wciąż pracują nad tym, by stały się one w 100% ekologiczne.
Ważne jest jednak, aby zdać sobie sprawę, że ponieważ niektóre procesy nie są dziś w 100% zrównoważone, firmy powinny nadal skupiać się na tym, aby były one jak najbardziej zrównoważone. Metoda 85%" jest metodą, którą należy stosować powszechnie, co oznacza, że przy pewnym krótkoterminowym wysiłku można osiągnąć 85% danego rozwiązania. Dojście do 100% może zająć lata, ale dojście do 85% i tak przyniesie organizacji ogromne korzyści.
W przypadkach, gdy nie jesteśmy w stanie w sposób bezpośredni osiągnąć 100% zrównoważenia, wielu producentów znajduje sposoby na zrekompensowanie deficytu zasobów poprzez stworzenie nowych możliwości w innych miejscach. Programy kompensacji emisji dwutlenku węgla wzrosły w ciągu ostatnich kilku lat, podobnie jak liczba firm inwestujących w badania nad zielonymi technologiami.
Ten akt równoważenia tego, co bierzemy ze środowiska z tym, co oddajemy, jest podstawą zrównoważonej produkcji. Nie doprowadzając do deficytu zasobów, gwarantujemy, że zawsze będziemy mieli pod ręką zasoby, z których będziemy mogli korzystać.
Zrównoważony rozwój umieszcza Cię w szerszym kontekście
Zrównoważony rozwój może być mierzony na wielu poziomach - pojedynczego warsztatu, dużego zakładu, całej firmy - ale zawsze umieszcza on Twoje działania środowiskowe w szerszym kontekście.
Chodzi o to, aby upewnić się, że Twoja firma przyczynia się do sukcesu całej planety. Wiele firm spotkało się z poważną reakcją opinii publicznej po tym, jak uznano, że aktywnie przedkładają swoje prywatne korzyści nad środowisko naturalne i społeczności, od których są zależne.
Jeśli Twoja firma dąży do zrównoważonego rozwoju, ale nadal polega na niezrównoważonych partnerach lub dostawcach, to Twoje wysiłki pójdą na marne. Stworzenie zrównoważonego produktu wymaga również posiadania zrównoważonego łańcucha dostaw.
Nie powinno być zaskoczeniem, że wielu światowych producentów wymaga obecnie od swoich dostawców, by również stali się zrównoważeni, a nawet żąda raportów o zrównoważeniu środowiskowym.
Zrównoważony rozwój to rzeczywistość biznesowa
Teoria zrównoważonego rozwoju może wydawać się zniechęcająca, zwłaszcza jeśli chodzi o koncepcję bycia "w 100%" lub "całkowicie" zrównoważonym. W rzeczywistości niewiele firm jest jeszcze w stanie osiągnąć taki rodzaj zrównoważonego rozwoju.
Ale to nic nie szkodzi! Jak już wspomnieliśmy, "metoda 85%" powinna być głównym punktem zainteresowania i stanowić naprawdę mocny punkt wyjścia dla organizacji. To proste zobowiązanie, by stać się bardziej zrównoważonym, może przynieść ogromne korzyści dla ogólnej wydajności i dla środowiska.
Przyczyni się nawet do poprawy wyników finansowych. Więcej o tym, jak zrównoważony rozwój jest dobry dla biznesu, przeczytasz w części piątej tej serii.
Większość producentów chce być bardziej zrównoważona poprzez zmniejszenie swojego wpływu na środowisko naturalne przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności swoich procesów. Rzeczywistość zrównoważonego rozwoju dla większości firm wygląda następująco: robić więcej, zużywając mniej.
I to jest coś, co może osiągnąć każda firma.
... w dalszej części tej serii dowiesz się jak.
Kontynuuj naukę o zrównoważonym rozwoju czytając drugą część serii ERA "Wyjście poza zgodność z przepisami": Dziewięć Zasad Planowania Zrównoważonego Rozwoju.
Image credit: chrisjohnbeckett