Tabliczka ADR, Hazchem oraz oznakowanie pojazdu ADR podlegają przepisom Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych - ADR.
KOD DZIAŁANIA W NAGŁYCH WYPADKACH (EAC)
W Wielkiej Brytanii należy stosować kody działania w sytuacjach awaryjnych Hazchem (EAC). Ten system oznakowania nie może być mylony ani łączony z międzynarodowym oznakowaniem ADR, które wykorzystuje numery identyfikacji zagrożeń (Hazard Identification Numbers - HIN), znane również jako kod Kemlera/Kemmlera, które muszą być stosowane przez wszystkie inne pojazdy.
Kody działań w sytuacjach awaryjnych (EAC), znane również jako kody Hazchem, są trzyznakowym kodem, który musi być umieszczony na wszystkich zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii pojazdach drogowych i kolejowych przewożących towary niebezpieczne na trasach krajowych w Wielkiej Brytanii.
Poniższa tabliczka ADR zawiera EAC w górnej części oraz numer UN (identyfikujący substancję) w dolnej.
EAC umożliwiają służbom ratowniczym szybką ocenę, jakie działania należy podjąć w razie wypadku. Służby straży pożarnej i policji wykorzystują określone znaki i numery, aby określić, jakie działania mogą być konieczne w ciągu pierwszych kilku minut od zdarzenia z udziałem towarów niebezpiecznych.
EAC charakteryzują się pojedynczą liczbą (od 1 do 4) oraz jedną lub dwiema literami (w zależności od zagrożenia).
AEC jest interpretowany przez karty kieszonkowe Emergency Action Code, których najnowsza wersja jest przedstawiona poniżej.
NUMERY HI ADR
Numer Identyfikacji Zagrożeń ADR HIN, znany również jako Kod Kemlera, jest umieszczany na pojazdach drogowych i kolejowych ze zbiornikami itp. przewożących ładunki masowe substancji niebezpiecznych.
Na poniższej tabliczce ADR w górnej części znajduje się numer HI, a w dolnej numer UN (identyfikujący substancję).
Numer HI składa się z dwóch lub trzech cyfr. Pierwsza cyfra kodu Kemlera wskazuje na zagrożenie podstawowe, druga i trzecia cyfra wskazują na ogół na zagrożenia drugorzędne. Podwojenie liczby wskazuje na intensyfikację tego konkretnego zagrożenia. W przypadku gdy zagrożenie związane z substancją można odpowiednio określić za pomocą jednej cyfry, po niej następuje zero.
Jeżeli numer identyfikacyjny zagrożenia poprzedzony jest literą "X", oznacza to, że substancja będzie niebezpiecznie reagować z wodą.
Zarówno numery EAC, jak i HI są publikowane co roku w opracowanym przez NCEC wykazie kodów działań w sytuacjach awaryjnych kodeksu towarów niebezpiecznych.
UMIESZCZANIE TABLICZEK I OZNAKOWANIE POJAZDÓW
Plakietki odnoszą się do "diamentów ostrzegających o niebezpieczeństwie", które są wymagane dla cystern przewożących masowe ilości substancji niebezpiecznych i innych pojazdów przewożących towary klasy 1 lub klasy 7 w opakowaniach. Tabliczki mają kształt kwadratu o boku 250 mm i muszą być umieszczone zgodnie z rodzajem ładunku. Mniejsze (100x100mm) romby ostrzegawcze są przeznaczone specjalnie do oznaczania opakowań i nie powinny być stosowane na pojazdach.
Oznakowanie odnosi się do zwykłej pomarańczowej tablicy ADR umieszczonej z przodu pojazdów (oraz z tyłu pojazdów przewożących przesyłki). Odnosi się ono również do innych oznaczeń (takich jak znak (EHS) Substancji Niebezpiecznej dla Środowiska), które są wymagane, w stosownych przypadkach, z tyłu i po bokach pojazdów.
ADR dopuszcza, aby znana wszystkim zwykła pomarańczowa tabliczka ADR była przedzielona poziomą czarną linią.
POJAZDY PRZEWOŻĄCE OPAKOWANIA
Pojazdy przewożące paczki z towarami niebezpiecznymi muszą posiadać zwykłe pomarańczowe tablice ADR, jak opisano w ADR w ppkt 5.3.2.1.1. Zwykła pomarańczowa tablica musi być przymocowana z przodu i z tyłu jednostki transportowej. W przypadku pojazdów przewożących towary klasy 1 (materiały wybuchowe) i klasy 7 (substancje radioaktywne) obowiązuje dodatkowy wymóg umieszczania tabliczek po obu stronach i z tyłu pojazdu.
KONTENERY TOWAROWE PRZEWOŻĄCE OPAKOWANIA
Jest to sytuacja podobna do powyższej, ale w tym przypadku na kontenerze towarowym należy umieścić odpowiednie tabliczki (diamenty wskazujące rodzaj zagrożenia) na wszystkich czterech bokach kontenera.
CYSTERNY, KONTENERY-CYSTERNY ITP.
W przypadku przejazdów krajowych w WB i przejazdów międzynarodowych obowiązują różne wymagania.
POJAZDY CYSTERNY ZAREJESTROWANE W GB NA TRASACH KRAJOWYCH GB
GB zarejestrowanych pojazdów w GB podróży krajowych muszą być oznaczone EAC i zawiera numer telefonu do poradnictwa w nagłych wypadkach. Wymóg umieszczenia zwykłej pomarańczowej tablicy z przodu pojazdu jest taki sam jak w przypadku pojazdów przewożących towary w opakowaniach.
Plus znak EHS (w stosownych przypadkach) po obu stronach i z tyłu.
POJAZDY Z CYSTERNAMI W PODRÓŻACH MIĘDZYNARODOWYCH
Pojazdy z cysternami itp. na trasach międzynarodowych muszą posiadać numer HI (kod Kemlera) oprócz innych odpowiednich znaków i tabliczek.
Tabliczka ADR (panel ADR)
Tabliczka ADR powinna być umieszczona z tyłu i po obu stronach, a z przodu powinna znajdować się zwykła pomarańczowa tabliczka. Jeżeli przewożona jest tylko jedna substancja, dopuszczalne jest umieszczenie tablic tylko z przodu i z tyłu, pod warunkiem że na przedniej tablicy umieszczony jest również numer HI i numer UN. W ramach ADR nie ma wymogu umieszczania numeru telefonu.