Jak wiele firm, prawdopodobnie używasz jakiegoś oprogramowania ERP lub opracowałeś własny system pomiaru sukcesu. Ale jeśli chodzi o wyniki w zakresie ochrony środowiska, możesz być jak wielu innych: zablokowany.
Środowiskowe KPI (Kluczowe Wskaźniki Efektywności) to zupełnie inna bestia niż KPI związane z finansami, incydentami na miejscu lub wzrostem rynku. Sposób, w jaki faktycznie określasz swoje środowiskowe KPI i wiesz, które z nich należy monitorować, jest często bardziej złożony niż w przypadku innych aspektów Twojej działalności.
I zgadnij co? Twoje najważniejsze KPI mogą nawet nie zostać określone przez Ciebie. Mogą one być już ustalone przez zewnętrzne agencje regulacyjne lub opinię publiczną.
Nawet jeśli dany KPI nie ma dla ciebie (lub dyrektora generalnego) zbyt dużej wartości osobistej, to i tak możesz być zobowiązany do jego dokładnego monitorowania.
Więc równie dobrze możesz wykonywać w tym zakresie doskonałą pracę.
Wyniki w zakresie ochrony środowiska - często powiązane ze zrównoważonym rozwojem - można mierzyć na wiele różnych sposobów, ale oto najlepsze środowis kowe KPI, które powinieneś śledzić za pomocą swojego oprogramowania EMS, ERP lub KPI.
Należy pamiętać, że dana branża może mieć pewne bardzo specyficzne wskaźniki KPI, których śledzenie może być wymagane, jak na przykład lotne związki organiczne w przemyśle chemicznym. Te wskaźniki KPI oparte na najlepszych praktykach mogą jednak naprawdę zrobić wiele dobrego dla każdej firmy.
Gazy cieplarniane
Zdecydowanie najbardziej wartym uwagi wskaźnikiem KPI w zakresie ochrony środowiska są obecnie gazy ciepl arniane (GHG). Rząd, interesariusze i opinia publiczna chcą wiedzieć, jaka jest sytuacja w zakresie gazów cieplarnianych i jak do tego doszło. Śledzenie gazów cieplarnianych również nie jest trudne, jeśli już śledzisz emisje do powietrza z produkcji lub z działalności poza zakładem (np. latanie po całym kraju).
Zużycie energii i źródła odnawialne
Być może już teraz dokładnie śledzisz zużycie energii, ponieważ jest ono tak bardzo powiązane z finansowym wynikiem końcowym. Nie należy jednak zapominać, że zużycie energii i mediów, takich jak woda, jest również istotną częścią efektywności środowiskowej. W końcu, energia prawie zawsze pochodzi z wykorzystania zasobów naturalnych.
Widzieliśmy nawet przypadki, w których śledzenie mediów z punktu widzenia środowiskowych KPI przyniosło bezpośrednie korzyści dla księgowości i wyników finansowych firmy.
Skoro już jesteśmy przy tym temacie, śledzenie zużycia energii odnawialnej jako KPI jest świetnym pomysłem, ponieważ niezliczone globalne firmy uwzględniają obecnie zużycie energii odnawialnej jako część swoich publicznych planów zrównoważonego rozwoju.
Niebezpieczne i toksyczne odpady
Jest więcej niż prawdopodobne, że jeśli Twoja firma generuje jakiekolwiek toksyczne odpady lub inne rodzaje odpadów, które wymagają specjalnego traktowania, to już je w jakiś sposób dokumentujesz.
Prawdopodobnie prowadzisz co najmniej przejrzystą dokumentację dotyczącą ilości odpadów wysyłanych poza teren zakładu i kosztów, jakie to za sobą pociąga.
Wiele firm zapomina jednak, że tego typu odpady można wykorzystać jako silne wskaźniki wydajności całej linii produkcyjnej, od surowców po produkt końcowy. Wysoki poziom odpadów niebezpiecznych jest dobrym wskaźnikiem, że procesy nie są tak wydajne w wykorzystaniu surowców, jak mogłyby być, lub że wybór surowców może wymagać oceny.
Odpady inne niż niebezpieczne
Uznane organizacje zajmujące się planowaniem zrównoważonego rozwoju, takie jak Global Reporting Initiative (GRI), kładą większy nacisk na ilość ogólnych odpadów konsumenckich, za które odpowiedzialna jest firma. Obejmuje to materiały związane z tym, co dostarczasz (np. ciężarówki pełne drewnianych palet) oraz z tym, co wysyłasz (np. nieporęczne plastikowe opakowania gotowych produktów).
Przyjrzyj się niemal każdej firmie, która odniosła sukces, a zobaczysz, jak chwali się ona tym, jak wiele materiałów pochodzących z recyklingu wykorzystuje jej produkt lub jak wiele odpadów w porównaniu z konkurencją nie trafia na wysypiska.
Dlaczego? Ponieważ ten rodzaj zielonego marketingu się sprzedaje.
Ale nie możesz tego wykorzystać, dopóki nie poświęcisz czasu na zmierzenie ilości odpadów jako KPI.Ale wtym rzecz: w przeciwieństwie do wielu innych wskaźników KPI, wskaźniki KPI dotyczące ochrony środowiska przynoszą największe korzyści, kiedy są współdzielone . Współdzielone w całej firmie. Dzielone z interesariuszami. Z kluczowymi decydentami. I z twoimi konsumentami.
A to dlatego, że te dane tworzą świetny PR, poruszają produkt i sprawiają, że ludzie są po Twojej stronie.
Ponadto, jako dodatkowy bonus, im bardziej jesteś świadomy swoich działań w zakresie ochrony środowiska, tym bardziej prawdopodobne jest, że je poprawisz.
(Image credit: Lainey Repetoire)